۱۳۹۳ دی ۲۰, شنبه

تركيه: اجازه ساخت كليسا پس از ٩٠ سال

.
دولت آنکارا برای نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه اجازۀ ساخت کلیسا را در شهر استانبول صادر کرد.
 به گزارش «محبت نیوز»، بعد از ٩٠ سال، دولت ترکیه اجازۀ ساخت کلیسا داد. از سال ١٩٢٣ که مصطفی کمال آتاترک، جمهوری جدید ترکیه را بر پایۀ جدایی دین از سیاست ایجاد کرد، اجازۀ ساخت کلیسا در این کشور صادر نشده بود
دولت آنکارا برای نخستین بار در تاریخ جمهوری ترکیه اجازۀ ساخت کلیسا را در شهر استانبول صادر کرد. از سال ١٩٢٣ که مصطفی کمال آتاترک، جمهوری جدید ترکیه را بر پایۀ جدایی دین از سیاست ایجاد کرد، اجازۀ ساخت کلیسا در این کشور صادر نشده بود. کلیسای تازه به جمعیت آسوری تعلق خواهد داشت.
به گزارش راديو فرانسه، یک مسئول دولتی ترک که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «قبلن کلیساهایی مرمت یا بازگشایی شده بود اما تا امروز هیچ کلیسای جدیدی ساخته نشده».
خبر احداث کلیسای جدید به دنبال جلسۀ گفتگویی میان احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر و نمایندگان اقلیت‌های دینی اعلام شد.
حدود ٩٩ درصد جمعیت ترکیه مسلمان است و مسیحیان گاه در معرض فشار و خشونت مذهبی قرار می‌گیرند. با اینحال دولت اردوغان به امید پیوستن به اتحادیۀ اروپا، در جهت تأمین حقوق اقلیت‌ها تلاش‌هایی کرد و از جمله برخی کلیساها، صومعه‌ها و کنیسه‌ها را مرمت نمود.
به نوشتۀ شبکۀ ترک TRT ، کلیسای جدید در "یئشیل بورت" استانبول (یا محلۀ "یشیل‌کوی" در ساحل دریای مرمره)، «از سوی جمعیت آسوری احداث خواهد شد و اراضی کلیسا نیز از سوی دولت در اختیار جمعیت آسوری قرار خواهد گرفت».
این شبکۀ رسانه‌ای دولتی از قول "رهبران دینی" می‌نویسد که «طی ۱۰ سال اخیر نگرش نسبت به اقلیت‌های دینی در ترکیه بسیار تغییر کرده است».


تعداد آسوری‌های ترکیه حدود ٢٠هزار نفر برآورد می‌شود.