۱۳۹۳ بهمن ۱۲, یکشنبه

دیده بان حقوق بشر: وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران همچنان به قوت خود باقیست

World-Report-2015-Cover-3D_322سازمان دیده‌بان حقوق بشر   درگزارش سالیانه خود در روز پنجشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که   سرکوب های خودسرانه  در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضائی ایران همچنان به قوت خود باقیست و سال ۲۰۱۴ میلادی گزارشات جدی  ازنقض حقوق بشردر ایران به دست آنها رسیده است.
به گزارش گروه ترجمه  «خبرگزاری صدای مسیحیان ایران» (VOCIR) در این گزارشآمده است نیروهای امنیتی ایران سرکوب های شدیدی علیه منتقدین و مخالفین خود که اکثرا فعالین اینترنتی هستند به راه انداخته اند و بعضا  در دادگاه با  احکام و مجازات های سنگین مانند اعدام و حبس های طولانی مواجه هستند که اکثر آنها را وبلاگ نویسان و فعالین شبکه های اجتماعی تشکیل میدهند.
همچنین در این گزارش به حبس خانگی و غیر قانونی و بدون محاکمه  چهره های مخالف رهبر جمهوری اسلامی مانند میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران معترض به نتایج انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ اشاره شده است، همچنین در این گزارش آمده است  زنان و اقلیت های قومی و مذهبی از جمله نوکیشان مسیحی و بهاییان در جفا و آزار و اذیت قرار دارند،در ادامه نیز گفته شده است که ایران یکی از کشورهایی هست که  روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان هیچ امنیتی ندارند و طبق گزاراشارت رسیده تا اکتبر سال ۲۰۱۴ دستکم ۴۸ روزنامه نگار و بلاگر در زندانهای جمهوری اسلامی دوران محکومیت خود را سپری میکنند.
در قسمتی دیگر از این گزارش اشاره شده است  به اعدامهای ایران که  مطابق با منابع رسمی، مقامات ایرانی حداقل ۲۰۰ زندانی را در سال ۲۰۱۴ اعدام کردند. این در حالی است که آمار واقعی اعدام شدگان به بیش از ۶۰۰ تن برسد. از این تعداد، حداقل ۸ تن احتمالا مجرم کودک بوده‌اند که در زمان ارتکاب جرم  زیر ۱۸ سال داشتند.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، ده‌ها فعال و مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری مرتبط با شغل خود مانند  وکلای مدافع  محمد سیف‌زاده و عبدالفتاح سلطانی، همچنان در زندان به سر می‌برند.  نسرین ستوده، وکیلی که مدتی حبس را بر اثر اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی تحمل کرد، پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳، به مدت ۱۰ سال ممنوع الوقلط شد . در سپتامبر ۲۰۱۴، یک دادگاه این ممنوعیت را لغو کرد، اما در ۱۸ اکتبر‌‌ همان سال دادگاه انتظامی کانون وکلای ایران به ستوده گفت که به دلیل محکومیت او پرونده وکالتش را به مدت ۳ سال لغو کرده است.
همچنین، دولت ایران به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، اجازه ورود به این کشور را نداده است.که در این  «خبرگزاری صدای مسیحیان ایران»در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴ مصاحبه ای   با دکتر احمد شید داشته است.
همچنین ایران در آمار سالیانه سازمان مسیحی در های باز(open doors) در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از دو پله نزول در رتبه هفتمین کشور مسیحی ستیز جهان در میان ۵۰ کشور مسیحی ستیز قراردارد.
خانم سارا لی ویتسون،رئیس بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان دیده ­بان حقوق بشر در بیروت نیز اشاره کرد
دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی ایران از موانع عمده اجرای عدالت و پذیرش مسئولیت در قبال قربانیان نقض حقوق بشر در ایران هستند. مشخص هست  که حسن روحانی، رییس جمهور ایران ، کنترل قابل توجهی  نسبت به آنها ندارد . اما می‌تواند، و باید، اقدامات بیشتری انجام دهد و اثبات کند  که وی برای اجرای عدالت و حمایت از حقوق بشر به پا ایستاده است.
این گزارش  بیست و پنجمین گزارش جهانی سازمان دیده بان حقوق بشر هست  که در  سال ٢٠١۵ در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد  و  در یک گزارش  ۶۵۶ صفحه ای  وضعیت حقوق بشری  بیش از ۹٠ کشور جهان را مورد بررسی قرارداده است .