۱۳۹۳ خرداد ۱۱, یکشنبه

امید به لغو حکم اعدام زن سودانی مسلمان-مسیحی

همسر یک زن سودانی که به اتهام ارتداد از اسلام در دادگاهی در کشورش به مرگ محکوم شده به بی‌بی‌سی گفت امیدوار است اعتراض به این حکم موفقیت‌آمیز باشد.
دانیل ونی و فرزندش که در زندان به دنیا آمده استدانیل ونی، همسر مریام یحیی ابراهیم ایشاگ که سه‌ روز پیش در زندان زنان خارطوم، پایتخت سودان، دختری به دنیا آورد حال همسر و نوزادش در زندان را خوب توصیف کرد. خانم یحیی ابراهیم یک پسر ۲۰ ماهه هم دارد که همراه او در زندان است.
بر اساس قوانین اسلامی سودان خانم ابراهیم اجازه دارد تا دو سال پیش از اجرای حکم اعدام از کودکانش نگهداری کند.
این زن که در یک خانواده اسلامی-مسیحی از پدری مسلمان و مادری مسیحی به دنیا آمده در سال ۲۰۱۱ با مردی مسیحی ازدواج کرد.
در سودان که بعد از جدا شدن جنوب آن کشور ۹۷% شهروندان آن مسلمان هستند، از سال ۱۹۸۰ قوانین اسلامی در دادگاه‌ها پذیرفته شده و اجرا می‌شود.
مریام ابراهیم که به همراه مادرش به عنوان یک مسیحی ارتدکس بزرگ شده و خود را مسیحی می‌داند، در ادارات و سازمان‌های دولتی سودان مسلمان شناخته می شود.
یک دادگاه در ماه مه گذشته ازدواج او با یک مرد مسیحی را از نظر اسلامی به رسمیت نشناخت و او را به اتهام ارتکاب به زنا به صد ضربه شلاق محکوم کرد.

"داستان عاشقانه"

آقای ونی، شوهر این زن که شهروند آمریکاست گفت که از دیدن همسر و فرزندانش بسیار خوشحال شده ولی اضافه کرد که به شدت نگران پسر ۲۰ ماهه‌اش است که از ماه فوریه گذشته به همراه مادرش در زندان بسر می‌برد.
او گفت وضعیت پسرش خیلی عوض شده بود: "قبلا بچه سرحالی بود ولی وقتی من آنجا رفتم او فقط من را بدون خنده‌ای نگاه می کرد."
دادگاه به آقای ونی اجازه نگهداری از پسرش را نداد، چون ازدواج او را به رسمیت نشناخت.
دانیل ونی که در سودان جنوبی متولد شده، پیش از استقلال آن در اوج جنگ داخلی در سال ۱۹۹۸ به آمریکا رفت. در سال ۲۰۱۱ او طی یک سفر به سودان با مریام یحیی آشنا شد و با او در کلیسای اصلی خارطوم ازدواج کرد.
وکیل آنها، شریف علی، به بی‌بی‌سی گفت بین آنها یک ماجرای عاشقانه وجود داشت.
آقای ونی که در صندلی چرخ‌دار است گفت که از زندانی شدن همسرش بسیار خشمگین است.
او همچنین گفت که پاهای همسرش در موقع وضع حمل زنجیر شده بود اگرچه وقتی آنها همدیگر را در دفتر زندان ملاقات کردند دستبند و زنجیر نداشت.
زن محکوم به اعدام سودانی نزد مادرش بزرگ شد و بنا به گزارش‌ها پدرش در زمانی کودکی او در خانواده نبود.
همسر این زن می‌گوید این حق اوست که دین و آیین خود را خود انتخاب کند: " او با مادرش بزرگ شد، با او به کلیسا رفت و من فکر نمی کنم که معنی این بازگشت از اسلام و گرویدن به مسیحیت باشد."
دانیل ونی و مریام یحیی با لباس عروسیطبق گفته وکیل این زوج سودانی آنها ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۳ به اتهام زنا بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند.
دادگاه بعدا وقتی خانم ابراهیم ادعا کرد که مسیحی است اتهام ارتداد را به زنا اضافه کرد و او زندانی شد.
خبرنگاران می‌گویند حکم اعدام به ندرت در سودان اجرا شده است.
بر اساس گزارش‌ها حکم صد ضربه شلاق مریام یحیی بخاطر زنا تا بهبود شرایط جسمی او بعد از زایمان اجرا نخواهد شد.
لینک منبع خبر