۱۳۹۳ آذر ۴, سه‌شنبه

دین و عرف درایران و سودان !!!

فقر مادی و باورهای سنتی علت اجتماعی ازدواج‌های زودهنگام است.
از پیامدهای ازدواج زودهنگام می‌توان به افزایش بی‌سوادی و کم‌سوادی در میان زنان، چندزنی، پدیده فرار از خانه و همسرکشی اشاره کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید دیگر توجیه "فرهنگی و عرفی" برای ازدواج هیچ کودک زیر ۱۸ سالی قابل پذیرش نیست. قطعنامه برای تصویب نهایی به مجمع عمومی خواهد رفت. تنها ایران و سودان با این قطعنامه مخالفت کردند.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ۱۸ سال ازدواج کردند. از این تعداد دست‌کم ۲۵۰ میلیون نفر وقت ازدواج زیر ۱۵ سال سن داشتند.
سازمان ملل متحد بارها در گزارش‌های رسمی خود اعلام کرده که این گروه از زنان بیش از دیگر زنان در معرض خشونت خانگی قرار دارند، بسیاری از آن‌ها از حق تحصیل برای همیشه محروم شدند و فقر در میان این زنان جدی‌تر است.
شماری از کشورهایی که بالاترین نرخ ازدواج کودکان را دارند، از قطعنامه استقبال کردند. مالی، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی برخی از این کشورها هستند.

قطعنامه‌ی کمیته‌ی "حقوق بشر" سازمان ملل متحد در حالی با استقبال بسیار تصویب شد که جمهوری اسلامی ایران و سودان با پاراگرافی از قطعنامه مخالفت کردند.
این پاراگراف کشورها را موظف می‌کند تا از "حق زنان بر تن خود" و "حق باروری زنان" محافظت کنند. ایران و سودان ابراز نگرانی کرده و این پاراگراف را "مغایر با دین و عرف" خود دانسته‌اند.
منبع:دویچه وله