۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

قدردانی خلیفه گری ارامنه اصفهان از موضع پاپ درقبال نسل کشی ارامنه

رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران از پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک های جهان به دلیل اتخاذ موضع صریح در قبال بیان حقیقت تاریخی و به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه تشکر و قدردانی کرد.
.
نوئل میناسیان در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو RAI ایتالیا در خصوص نسل کشی ارامنه گفت: "با مغتنم شمردن فرصت بدست آمده از سوی خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران و جامعه ارامنه اصفهان، از پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک به دلیل اتخاذ موضع صریح در قبال بیان حقیقت تاریخی و به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه تشکر و قدردانی می کنم.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در جریان مراسمی در واتیکان که برای یکصدمین سالگرد این کشتار برگزار شده بود، کشتار ارامنه در دوران حکومت عثمانی را اولین "نسل‌کشی" قرن بیستم توصیف کرده است.
بر اساس این گزارش، گروه خبرنگاران شبکه رادیویی RAI ایتالیا پس از این گفت وگو از موزه خاچاطور گساراتسی کلیسای وانک دیدن و با اعضای هیات امنای باشگاه فرهنگی ورزشیی « آرارات » ارامنه اصفهان گفت و گو کردند.
به گفته خبرگزاریهای شیعی در ایران، شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان، نوئل میناسیان در این گفت و گو اظهار کرد: زندگی مسالمت آمیز و تعامل بین مسلمانان و دیگر ادیان توحیدی که در ایران و اصفهان وجود دارد، متاسفانه در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای منطقه وجود ندارد.
خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران تابع کلیسای مستقل و مقدس حواری ارمنستان است.


حوزه جغرافیایی فعالیت خلیفه گری شامل جوامع ارامنه حواری استانهای اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان می باشد. خلیفه گری تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته، نهادی غیر انتفاعی و غیر سیاسی بوده و دارای شخصیت حقوقی است. حدود 10 هزار ارمنی در استان اصفهان زندگی می کنند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.