۱۳۹۴ فروردین ۳۱, دوشنبه

اسرائیل نخستین کشور که تمبر یادبود پادشاه ایران را چاپ کرد

کشور اسرائیل تمبری که برای بزرگداشت کوروش کبیر، پادشاه سلسله هخامنشی ایران زمین در ایام باستان، چاپ کرده است، رونمایی کرد.
.به گزارش «محبت نیوز» کشور اسرائیل روز 14 آوریل، 25 فروردین، از تمبری که برای بزرگداشت کوروش کبیر، پادشاه سلسله هخامنشی ایران زمین در ایام باستان، چاپ کرده است، رونمایی کرد.
بدین ترتیب اسرائیل به نخستین کشور جهان مبدل شد که تمبری از کوروش بزرگ چاپ کرده است.
به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه اسرائیل، زنده یاد پروفسور امنون نتصر دانشمند فقید تاریخ یهودیان ایران زمین در سلسله مصاحبه هایی در زمان حیاتش به رادیو اسرائیل گفته بود نام کوروش کبیر را تورات حفظ کرد زیرا روشن تر از هر نوشته و سند تاریخی دیگر، در تورات است که از کوروش کبیر نام برده شده است.
تمبر قدردانی از کوروش کبیر در چند نسخه، از جمله با اعلامیه تاریخی کوروش در رنگ های آبی و طلایی منتشر شده است.
مجموعه تمبر استوانه کوروش کبیر به صورت طلایی آن، به شکلی بسیار نفیس و ماندگار به علاقمندان عرضه می شود.
آقای رونن کاتون در برنامه سه شنبه در رادیو اسرائیل گفت: علاقمندان در سراسر جهان می توانند با مراجعه به وبسایت پست مرکزی و اداره تمبرهای اسرائیل این مجموعه های نفیس را خریداری کنند و به به یادگار یک رخداد تاریخی برای خود حفظ کنند.
کوروش بزرگ نجات دهنده ی قوم یهود:
کتاب اشعیا از کتابهای عهد عتیق بوده و بدست اشعیای نبی نوشته شده است. این کتاب بخشی از کتاب مقدس است.
بخش 45 این کتاب با نام کوروش، برگزیده ی خداوند و نجات دهنده ی اسراییل اینگونه سخن می گوید:
خداوند کوروش را برگزیده و به او توانایی بخشیده تا پادشاه شود و سرزمین ها را فتح کند و پادشاهان مقتدر را شکست دهد. خداوند دروازه های بابل را بروی او باز میکند؛ دیگر آنها به روی کوروش بسته نخواهند ماند خداوند میفرماید:" ای کوروش، من پیشاپیش تو حرکت میکنم، کوه ها را صاف می کنم، دروازه های مفرغی و پشت بند های آهنی را می شکنم. گنجهای پنهان شده در تاریکی و ثروتهای نهفته را به تو می دهم. آنگاه می دانی که من خداوند و خدای اسراییل هستم و تو را به نام خوانده ام. من تو را برگزیده ام تا به اسراییل که خدمتگزار من و قوم برگزیده ی من است یاری نمایی. ... ای آسمان، پیروزی را بباران؛ و ای زمین، از آن سیراب شو تا از تو آزادی و عدالت بروید. من که خداوند هستم این را انجام خواهم داد.
.... اکنون کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند. من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت. او بی آنکه انتظار پاداش داشته باشد، شهر من اورشلیم را بازسازی خواهد کرد و قوم اسیر مرا آزاد خواهد ساخت. ...
بخش 46 بند 11 از همان کتاب:
200مردی (کوروش) را از مشرق، از آن سرزمین دور دست فرا می خوانم. او مانند یک پرنده ی شکاری فرود خواهد آمد و آنچه را اراده نموده ام انجام خواهد داد. ... و ارشلیم را نجات خواهم داد و اسراییل را سرافراز خواهم ساخت.
 .